neděle 9. září 2018

Macbeth stažený z kůže... nebo aspoň ze slipů


Filmovému fandovi se stane, že viděl dřív film podle Shakespeara než divadelní inscenaci jedné z jeho her.
Stalo se mi to třeba u Hamleta, kdysi dávno v Macháčkově režii s Františkem Němcem v hlavní roli (v dnešní budově Státní opery, ale možná se pletu).
Samozřejmě jsem dříve znal Olivierova filmového Hamleta z roku 48, sám si ho režíroval, viděl jsem mnohokrát.
A co bylo lepší? Samozřejmě divadlo, české, Olivier neOlivier.  Ono je to totiž psáno pro divadlo, ne pro film.
No a teď se mi to stalo s Macbethem. Čet jsem ho na univerzitě, a i když anglista pod vedením prof. Hilského, vůbec jsem hru nepochopil. Stalo se mnohokrát. Ostatně jsem i nordista. Tam už jsem nepochopil ani... Nic.
Na stáži v Anglii jsem viděl Polanského Macbetha-film z roku 71 s Jonem Finchem v hlavní roli, byl jsem naprosto nadšený... ale stejně to celé  pořád tak úplně nepochopil.
Jako -- o ČEM to JE?
No a přišlo jaro 2018 a zhlédl jsem na Zábradlí Jařabovu verzi Macbetha: Too Much Blood. A ejhle, i nedovtipnému nedostudovanému a naprosto dutému žáku anglistiky se ozřejmilo, o čem ten Hamlet je.
Teda chci říct McDuff!
Teda chci říct Macduff!
Teda chci říct Macbeth.
Geniální představení, pro střední školy zvláště (moje úroveň).
Základky si taky přijdou na své, ta angličtina je tam základní.
Základní inscenace pro pochopení  McD...
Macbetha. Inscenace roku.
(A muj obrázek je staženej z netu, tentokrát...)

Žádné komentáře:

Okomentovat