pátek 13. listopadu 2009

20 let!


A co že jsem to 17.11.1989 dělal? Seděl jsem večer a v noci ve vlaku z Osla do Prahy a četl si Modlitbu za Owena Meanyho od Johna Irvinga. Skončila mi tříměsíční norská stáž, při níž jsem se stačil akorát nesmyslně zamilovat a naučit se norsky, ale to jsem pak stejně zapomněl. Takže jsem tady asi docela chyběl, i když spíš asi ne, s mojí zasněnou naivitou (když se mě po pádu Zdi Norové a Američani ptali, kdy si myslím, že to rupne u nás, odpovídal jsem jim s přesvědčením Adriana Molea, že u nás nikdy, že u nás to nejde, protože lidi náš systém malýho života, když už ne stranu a její režim, nějak zvráceně milujou). Můj brácha byl první rok na filozofické fakultě (kterou pak nedokončil), já už kroutil čtvrtý rok, a do toho ten zahraniční studijní pobyt, kde jsem měl studovat současnou norskou lietarturu, ale to mě ani nenapadlo, protože mě šíleně nebavila. A byla to sobota -- 18.11.?, myslím, že jo, když jsem vystoupil z vlaku na nádraží Holešovice, brácha mě čekal s autem, taky slečna, s kterou jsem v ČSSR chodil, a vrhli jsme se na sebe, ale tvářili se divně a přišlo mi, že krom nich není v Praze ani noha. Tichý, číhající město, co si lízá rány. "Stalo se něco strašnýho," řekl brácha. A zatímco já si jel odpočinout do Karlových Varů, kde jsme bydleli, a taky se intenzivně věnovat po té dlouhé odluce té mé slečně, on zůstal v Praze a pak, myslím v pondělí?, šel na tu šílenou trucdemonstraci proti té rozprášené páteční, dostal se na Mánesák a tam stály tanky nebo nějaká podobná pojízdná nabitá železa a pak říkal, že už myslel, že tam zhebne, a že kdyby zvojáci či policajti ačali střílet, skočil by do Vltavy a snad se zachránil. Tak jsem se pochlapil, dal slečně dočasné sbohem (plakala a nechtěla mě pustit a vůbec nechápala, co teď chci v Praze dělat) a hned jel a zvonil klíčema a hulákal a tipoval v davu estébáky (měli všichni takové divné džínové hučky a pod nima bezpochyby roztejkající se máslo, aspoň to byl můj dojem), a pořád, každý den, na Letné i na Václaváku i na fakultě, jsem měl pocit, že to nejdůležitější jsem beztak prošvih. Což v románech není nic novýho (Flaubert, Barnes, atd.), ale v životě to je podivná prázdnota, která v člověku zůstává třeba dvacet roků, nedá se zavřít s knihou. Ale že to uteklo. A je dobře, že není tehdy, ale je dnes, i když to teda není žádný med a nenávistná závistivá rakousko-česká, sovětsko-husitsky pseudorovnostářská povaha se projevuje podobně jako tehdy a ještě hůř. Kromě toho krásného předvánočního obobí 1989. Byli lidi jiní, lepší, velkorysejší, méně sobečtí? Já myslím, že na tu krátkou dobu ano. Aspoň že TO jsem si nenchal utýct.

1 komentář:

  1. Tehdy jsem chodila do druháku na ekonomce a někdo u nás vymyslel jít podpořit vysokoškoláky a jít na demonstraci. Ředitelka prohlásila, že kdo tam půjde, ten dostane padáka. A tak to skončilo tím, že tam šli všichni i učitelé, protože celou školu vyhodit nemohla:-) Další den jsem klíčema zvonila na brněnském náměstí Svobody a všichni řvali Havel, Havel. Tak jsem se zeptala jednoho z účastníků, kdo je Havel, že jsem to jméno v životě neslyšela. Myslím, že polovina lidí na demonstraci také ne, ale všichni chtěli vypadat chytře. Byla to zajímavá doba, ale všichni na to nějak zapomněli, hlavně ti, co volí komunisty. A já jsem Italům na party vynadala, jak můžou jít volit ty svině komunisty a ti vůbec nechápali. V Řecku jsem pak asi o deset let později viděla před volbama namalovaný srp a kladivo. Bylo u toho napsáno řecky levice.

    Norštinu jsem se také snažila ještě při svém pobytu v Praze naučit. Neměla jsem učitele, ale myslela jsem si, že když jsem zvládla ně,mčinu a angličtinu, tak musí být norština úplná brnkačka. No a nebyla. Vůbec jsem nechápala výslovnost. Ale stejně první dvě lekce jsem zmákla a když jsem jela autobusem do Brna a vytáhla knihu s nápisem Norština, tak se to tam dvoum klukům, zdálo úplně šílený. V Brně jsme zjistili, že máme děsnou žízeň a já místo domů k mámě na návštěvu jsem s taškou šla s klukama do Jazzbaru na pivo. Takže ta norština není zase úplně špatnej jazyk:-))))
    A o pár let později to vyhrála švédština.

    OdpovědětVymazat